Повірка засобів вимірювальної техніки, що застосовуються при обліку теплової енергії

30 вересня 2020 р. 16:23

    Своєчасна повірка засобів вимірювальної  техніки, що застосовуються при обліку теплової енергії – важливий чинник вчасного відкриття опалювального сезону

 

    Актуальність та законодавча основа проведення повірки ЗВТ обліку теплової енергії.

    Одним із важливих чинників вчасного відкриття опалювального сезону є наявність засобів обліку теплової енергії. Саме від точності їх показів буде залежати правильність та достовірність обліку теплової енергії. І, мабуть, не варто нікого переконувати, наскільки важливо, щоб ці засоби були справні і їх покази відповідали дійсності.

    Згідно ст. 3 Закону України „Про метрологію та метрологічну діяльність” стосовно вимірювань та засобів вимірювальної техніки вимірювання, що застосовуються при торговельно-комерційних операціях та розрахунках між покупцем (споживачем) і продавцем (постачальником, виробником, виконавцем), у тому числі під час постачання та/або споживання енергетичних і матеріальних ресурсів (зокрема, теплової енергії), здійснюється державне регулювання. У зв’язку з цим засоби вимірювальної техніки (ЗВТ), що застосовуються для обліку теплової енергії, підлягають повірці.

Періодичність проведення повірки теплових лічильників та теплообчислювачів становить 4 роки.

    Які завдання вирішуються при проведенні повірки ЗВТ обліку теплової енергії? Хто зацікавлений у своєчасній повірці лічильників теплової енергії?

    Чому така велика увага приділяється повірці ЗВТ, що застосовуються для обліку теплової енергії? Багатьом може здатися, що це просто необґрунтована „викачка” грошей з кінцевого споживача, і за сумісництвом, власника теплового лічильника. Адже зовні прилад обліку перебуває в робочому стані, і не виявляє жодних ознак технічної поломки. Але це тільки зовнішнє враження. Насправді, споживач послуги теплопостачання сам фінансово зацікавлений в своєчасній та якісній його метрологічній повірці не менше, ніж її постачальник. І ось чому.

    Будь-який прилад обліку теплової енергії, незалежно від принципу роботи – це, перш за все, технічний прилад. Його основною функцією є точність вимірювання витрати (споживання) теплової енергії. Якщо вимірювальний прилад неточний, він не виконує своєї головної функції. Це означає, що він несправний та непридатний до подальшого застосування. Саме за результатами повірки встановлюється похибка приладів та придатність їх до подальшого застосування.

    Як відображається використання неповіреного приладу на гаманці споживача

    Без проведення метрологічної повірки передбачити або виявити, в який бік починає „грішити” прилад – на користь постачальника теплової енергії або на користь його споживача – практично неможливо. Кожен з них має всі підстави підозрювати, що теплолічильник, який не пройшов вчасно повірку „обманює” саме його. А це – вже реальні гроші за (неспожите або поставлене понад) тепло. Ось через цю неможливість передбачити, в який бік спрямовані похибки в роботі приладу в його своєчасній і кваліфікованій повірці об’єктивно зацікавлені всі: як комерційний постачальник послуги теплопостачання, так і її споживач.

    Питання, в чиїй власності знаходиться прилад теплового обліку – це лише нюанс, який визначає рішення, кому платити за його періодичну повірку. Відповідно до ст. 17 п.4 Закону України „Про метрологію та метрологічну діяльність” періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України „Про житлово-комунальні послуги”.

Вирішивши трохи заощадити на проведенні періодичної повірки теплового лічильника, можна в подальшому переплатити набагато більше за нараховане за його помилковим показаннями, але реально не спожите тепло.

    Отже, повірка – абсолютно необхідна для приладу комерційного обліку тепла операція. Вона є різновидом регламентних робіт, що проводяться з тепловими лічильниками. Метою її є перевірка і (при необхідності) відновлення класу точності вимірювального (облікового) приладу.

    Хто має право проводити повірку теплолічильників?

    Повірку теплолічильників мають право проводити метрологічні центри, повірочні лабораторії, що уповноважені на проведення повірки законодавчо регульованих ЗВТ, зокрема теплолічильників, у яких є наявне відповідне еталонне та допоміжне обладнання, а також кваліфікований персонал.

До списку новин